tisdag 12 april 2011

En blädag har vi alla va??

Jag har en 7 åring som är till salu emellanåt, idag är en sån dag... eller rättare sagt, hela mars och april har han stått på "bytes mot ett snällt barn" listan. Det är pest och pina och jag menar det verkligen!! Jag är helt med på noterna att ett barn ska styra ens liv, men... han styr lite för mycket ibland. Nu tänker säkert alla "felfria" föräldrar att jag själv ska se till att lillfjutt INTE styr för mycket.. tänk gärna, men säg för guds skull inte det till mig just nu om livet är er kärt. Han har ett handikapp, och då försöker man uppfostra på bästa sätt för att han ska förstå innebörden av rätt och fel, snällt och elakt, prata och skrika.. det vill inte riktigt sätta sig ordentligt hos fjutt. Ibland tror (läs vet) jag att han förstår, men han kan inte riktigt kontrollera sitt beteende som vanliga barn gör, självklart är det ju så för han har ju sitt handikapp. Men det gör ont i själen hos mig när jag verkligen ser fram mot en mysig dag med en glad fjutt och det slutar med katastrof och vi blir osams... så är det väl för alla va? Nej, kasta inte det..skrik inte..inte slåss, bitas, ha sönder, blablablabla... jag har ju barn sen innan så jag vet att det räcker med att säga till 2-3 ggr och sen upp på rummet.. men 20 gånger om EN sak är lite jobbigt. EN sak innebär verkligen EN sak, sen har vi dom andra 10 hysen om dagen. Saken är ju den att har han fått för sig en gång att sitta på garageinfarten i en kvart när vi har klivit ur bilen så gör han det, märker han att han får en reaktion i form av tjat eller en sur min så gör han det VARJE DAG i ca 1 månad. Tjatar man så sitter han lite länge än en kvart.. kanske 20 minuter i stället.. Så har vi det i vår familj. En liten fjutt styr och ställer helt enkelt. Han är inte ouppfostrad, faktiskt inte. Han går bara inte på alla dom där föräldrarreglerna så lätt och han låter sig absolut INTE mutas. En muta är inte en muta i fjutts ögon. En muta är ett löfte på att man får en glass även om man inte gjorde som mamma sa, för säger mamma kom NU då så får du en glass så betyder det.. Jag kom ju (efter 20 minuter) så ge mig en glass!! Du sa ju orden Kom och Glass i samma mening... så HIT MED GLASSEN!!
Ni som känner mig vet att jag älskar denna lilla gosse över allt annat, men det innebär ju inte att jag inte kan erkänna att han är en plåga ibland... en älskvärd plåga, men dock.. suck, så jobbig..

Nu ska vi på vårfest på träningsskolan så...

puss på er alla finingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar